Hatályba léptető jogszabály: 226/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 1. §gyerekszallitas

20. § (6) „Gyermekszállítás” (160/a. ábra): a gyermekeket szállító autóbusz vagy az iskolabusz elején és hátulján elhelyezett – legalább 40×40 cm méretű, fényt kibocsátó, megvilágított vagy fényvisszaverő – tábla az álló jármű környezetében gyermekek közlekedésére figyelmeztet. Tilos a „Gyermekszállítás” táblával megjelölt autóbuszt kikerülni, valamint mellette a szembe jövő forgalomnak elhaladni, ha az párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttesten áll és a gyermekek be- és kiszállását a vezető az autóbusz mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével jelzi.”

 

A jogszabály változás lényege, hogy tilos a „Gyermekszállítás” táblával megjelölt, álló autóbuszt párhuzamos közlekedésre alkalmatlan úttesten kikerülni, valamint a vele szemben történő forgalomban haladó jármű esetében az autóbusz mellett elhaladni, amennyiben az autóbusz vezetője a gyermekek be- és kiszállását a jármű mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével jelzi. Fontos tehát megjegyezni, hogy a fent említett esetben nem csak kikerülni nem szabad az autóbuszt, hanem vele szemben közlekedvén az autóbusz elejével egyvonalban meg kell állni mindaddig, amíg a gyermekek be- és kiszállása zajlik.

 

Hatályba léptető jogszabály: 226/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 2. §tablak

26. § (6) Ha a 16. § (1) bekezdés q) pontjában meghatározott jelzőtábla (84. ábra) alatt a 97. ábra szerinti kiegészítő jelzőtábla alkalmazásával távolságot jelöltek meg, akkor az így megjelölt útszakaszon – ha a közúti jelzésekből más nem következik – legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni. A kiegészítő jelzőtábla jelezheti, hogy a sebességkorlátozás csak meghatározott időszakra érvényes.”

A jogszabály változás lényege, hogy a kiegészítő táblával ellátott „Gyermekek” közúti jelzőtábla alkalmazása esetén a sebességkorlátozás nem a jelzőtáblától értelmezendő, hanem a jelzőtáblával jelzett veszélyes helytől.

A veszélyt jelző tábla és a veszély helye (a veszélyes útszakasz kezdete) között a távolság:

  • autópályán 250 – 500 méter,
  • lakott területen kívül egyéb úton 150 – 250 méter,
  • lakott területen 50 – 150 méter.

A fenti példa esetén – amennyiben azt lakott területen helyezték ki – ez azt jelenti, hogy a jelzőtáblától számított 50 – 150 méterre fokozottan számítani kell gyermekek úttestre lépésével, ezért az onnan számított 0,8 km hosszon legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni.

 

Hatályba léptető jogszabály: 226/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 3. §

48. § (7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban – a (8) bekezdésben foglalt kivétellel – 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez gyerekbiztonsagés testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.”

 

A jogszabály változás lényege, hogy pontosításra került az, hogy milyen feltételekkel szállítható a jármű első ülésén a gyermekbiztonsági rendszerben elhelyezett gyermek. Ennek értelmében a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az első üléshez légzsákot nem szereltek fel, vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták (kikapcsolták). Amennyiben ezen feltételek nem biztosítottak, akkor a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak a jármű szokásos haladási irányával megegyező irányba szerelhető be.

© E-Educatio Információtechnológia Zrt.                      Impresszum